Vedecko/umelecko-pedagogická charakteristika osoby
Meno:
doc. PaedDr. Barbora Kováčová, PhD.
Email:
barbora.kovacova@ku.sk
Homepage:
https://www.ku.sk/fakulty-katolickej-univerzity/pedagogicka-fakulta/katedry/katedra-specialnej-pedag
Fakulta/Univerzita:
PF KU - Pedagogická fakulta Katolíckej univerzity v Ružomberku
Pracovisko:
KSPED - Katedra špeciálnej pedagogiky

I. - Základné údaje

I.1 - Priezvisko
Kováčová
I.2 - Meno
Barbora
I.3 - Tituly
doc. PaedDr. PhD.
I.4 - Rok narodenia
1975
I.5 - Názov pracoviska
katedra pedagogiky a špeciálnej pedagogiky
I.6 - Adresa pracoviska
Pedagogická fakulta KU, Hrabovská cesta 1A, Ružomberok
I.7 - Pracovné zaradenie
vysokoškolský učiteľ, profesor
I.8 - E-mailová adresa
barbora.kovacova@ku.sk
I.9 - Hyperlink na záznam osoby v Registri zamestnancov vysokých škôl
https://www.portalvs.sk/regzam/detail/4987
I.10 - Názov študijného odboru, v ktorom osoba pôsobí na vysokej škole
38. učiteľstvo a pedagogické vedy
I.11 - ORCID iD
0000-0002-6728-4904

II. - Vysokoškolské vzdelanie a ďalší kvalifikačný rast

II.1 - Vysokoškolské vzdelanie prvého stupňa
II.2 - Vysokoškolské vzdelanie druhého stupňa
II.3 - Vysokoškolské vzdelanie tretieho stupňa
II.4 - Titul docent
II.a - Názov vysokej školy alebo inštitúcie
Univerzita Komenského v Bratislave, Pedagogická fakulta
II.b - Rok
2012
II.c - Odbor a program
špeciálna pedagogika
II.5 - Titul profesor
II.6 - Titul DrSc.

III. - Súčasné a predchádzajúce zamestnania

III.a - Zamestnanie-pracovné zaradenie III.b - Inštitúcia III.c - Časové vymedzenie
odborný asistent v odbore učiteľstvo a pedagogické vedy Trnavská univerzita v Trnave, Pedagogická fakulta 2005-2010
odborný asistent v odbore učiteľstvo a pedagogické vedy Univerzita Komenského v Bratislave, Pedagogická fakulta 2010-2013
docent v odbore učiteľstvo a pedagogické vedy Univerzita Komenského v Bratislave, Pedagogická fakulta 2013-2016
docent v odbore učiteľstvo a pedagogické vedy Katolícka univerzita v Ružommberku, Pedagogická fakulta 2016-2022
profesor v odbore 38. učiteľstvo a pedagogické vedy Katolícka univerzita v Ružommberku, Pedagogická fakulta 2022-2025

IV. - Rozvoj pedagogických, odborných, jazykových, digitálnych a iných zručností

IV.a - Popis aktivity, názov kurzu (ak išlo o kurz), iné IV.b - Názov inštitúcie IV.c - Rok
Step by Step - a program for children and Families Step by Step Slovakia / Washington DC, USA 2000
Osobitosti edukácie detí s narušenými komunikačnými schopnosťami a sluchovo postihnutých detí (cyklické vzdelávanie, 80 hodín, č. 388/35/13/2004)) Metodicko-pedagogické centrum, Banská Bystrica 2004
Zvýšenie kvalifikačného potenciálu a adaptability pedagogických pracovníkov v oblasti integrácie ohrozených skupín detí a mládeže (č.110/2006) Nadácia škola dokorán 2006
Autizmus - zdravotné a výchovné aspekty, diagnostika autizmu, autistické správanie (cyklické vzdelávanie, 36 hodín) Metodicko-pedagogické centrum, Banská Bystrica 2001
Hudobno-pohybová výchova v duchu ideí Carla Orffa Slovenská Orffova spoločnosť 2000
ADOS-2 (SVZ15/01/2, akreditované Slovenskou komorou iných zdravotníckych pracovníkov a Slovenskou komorou psychológov) Akademické Centrum pre Výskum Autizmu, ACVA, o.z. 2015
Povinné predprimárne vzdelávanie v praxi Odborné nakladateľstvo Dr. Jozef Raabe 2021
Ako pracovať so žiakmi so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami Odborné nakladateľstvo Dr. Jozef Raabe, Bratislava 2022
Ideme do školy - pripravenosť dieťaťa po motorickej, kognitívnej, sociálnej a psychickej stránke na vstup do základnej školy Odborné nakladateľstvo Dr. Jozef Raabe, Bratislava 2022

V. - Prehľad aktivít v rámci pedagogického pôsobenia na vysokej škole

V.1 - Prehľad zabezpečovaných profilových študijných predmetov v aktuálnom akademickom roku podľa študijných programov
V.1.a - Názov profilového predmetu V.1.b - Študijný program V.1.c - Stupeň V.1.d - Študijný odbor
Špeciálnopedagogické poradenstvo 1 Špeciálna pedagogika 1. (prvý) - Bc. (bakalár) 38.- učiteľstvo a pedagogické vedy
Expresívne terapie a terapeutické prístupy v špeciálnej pedagogike Špeciálna pedagogika 1. (prvý) - Bc. (bakalár) 38.- učiteľstvo a pedagogické vedy
Poradenský systém v špeciálnej pedagogike Špeciálna pedagogika a pedagogika mentálne postihnutých 2. (druhý) - Mgr. (magister) 38.- učiteľstvo a pedagogické vedy
Pedagogická diagnostika a kazuistika Predškolská a elementárna pedagogika 3. (tretí) - PhD. 38.- učiteľstvo a pedagogické vedy
Predškolská a elementárna pedagogika sociálne znevýhodnených skupín Predškolská a elementárna pedagogika 3. (tretí) - PhD. 38.- učiteľstvo a pedagogické vedy
V.2 - Prehľad o zodpovednosti za uskutočňovanie, rozvoj a zabezpečenie kvality študijného programu alebo jeho časti na vysokej škole v aktuálnom akademickom roku
V.2.a - Názov študijného programu V.2.b - Stupeň V.2.c - Študijný odbor
Špeciálna pedagogika a pedagogika mentálne postihnutých 1. (prvý) - Bc. (bakalár) 38.- učiteľstvo a pedagogické vedy
V.3 - Prehľad o zodpovednosti za rozvoj a kvalitu odboru habilitačného konania a inauguračného konania v aktuálnom akademickom roku
V.4 - Prehľad vedených záverečných prác
V.4.1 - Počet aktuálne vedených prác
V.4.a - Bakalárske (prvý stupeň)
5
V.4.b - Diplomové (druhý stupeň)
8
V.4.c - Dizertačné (tretí stupeň)
2
V.4.2 - Počet obhájených prác
V.4.a - Bakalárske (prvý stupeň)
120
V.4.b - Diplomové (druhý stupeň)
65
V.4.c - Dizertačné (tretí stupeň)
2
V.5 - Prehľad zabezpečovaných ostatných študijných predmetov podľa študijných programov v aktuálnom akademickom roku
V.5.a - Názov predmetu V.5.b - Študijný program V.5.c - Stupeň V.5.d - Študijný odbor
Inkluzívna pedagogika liečebná pedagogika 1. (prvý) - Bc. (bakalár) 21. - logopédia a liečebná pedagogika
Arteterapia liečebná pedagogika 1. (prvý) - Bc. (bakalár) 21. - logopédia a liečebná pedagogika
Ergoterapia 2 špeciálna pedagogika 1. (prvý) - Bc. (bakalár) 83. - učiteľstvo a pedagogické vedy
Integratívna/inkluzívna špeciálna pedagogika Špeciálna pedagogika a pedagogika mentálne postihnutých 1. (prvý) - Bc. (bakalár) 83. - učiteľstvo a pedagogické vedy

VI. - Prehľad výsledkov tvorivej činnosti

VI.1 - Prehľad výstupov tvorivej činnosti a ohlasov na výstupy tvorivej činnosti
VI.1.1 - Počet výstupov tvorivej činnosti
VI.1.a - Celkovo
303
VI.1.b - Za posledných šesť rokov
152
VI.1.2 - Počet výstupov tvorivej činnosti registrovaných v databázach Web of Science alebo Scopus
VI.1.a - Celkovo
9
VI.1.b - Za posledných šesť rokov
9
VI.1.3 - Počet ohlasov na výstupy tvorivej činnosti
VI.1.a - Celkovo
425
VI.1.b - Za posledných šesť rokov
128
VI.1.4 - Počet ohlasov registrovaných v databázach Web of Science alebo Scopus na výstupy tvorivej činnosti
VI.1.a - Celkovo
21
VI.1.b - Za posledných šesť rokov
16
VI.1.5 - Počet pozvaných prednášok na medzinárodnej a národnej úrovni
VI.1.a - Celkovo
8
VI.1.b - Za posledných šesť rokov
3
VI.2 - Najvýznamnejšie výstupy tvorivej činnosti

AAA Jablonský, Tomáš, Emmerová, Ingrid, Hudecová, Anna, Kováčová, Barbora, Okálová, Oľga: Principia in the solution process of (non)specific forms of children and youth behaviour in the school environment. 1. vyd. Dublin (Veľká Británia): ISBCRTI, 2019. – 88 s. ISBN 978-1-9162020-0-9.

ADM Kováčová, Barbora: Aktivizácia kognitívnych funkcií u seniorov počas individuálnej a skupinovej ergoterapeutickej intervencie v inštitucionálnom prostredí] [elektronický dokument]. In: Sociální práce: nabízíme spojení teorie s praxí: ponúkame spojenie teórie s praxou. Brno: Národní centrum pro rodinu, 2018, Roč. 18, č. 2, s. 22-38. ISSN 1213-6204. ISSN (online) 1805-885X.

ADM Valachová, Daniela, Benčič, Stanislav, Kováčová, Barbora: Creating and evaluating the identification of children and youth talent for fine art [elektronický dokument]. In: AD ALTA : journal of interdisciplinary research = recenzovaný mezioborový vědecký časopis. - Hradec Králové (Česko) : Magnanimitas akademické sdružení. - ISSN 1804-7890. - ISSN (online) 2464-6733. Roč. 9, č. 1 (2019), s. 310-313.


ADN Valachová, Daniela [34%] ; Lessner Lištiaková, Ivana [33%] ; Kováčová, Barbora [33%]: Gallery as an explicit stimulation environment in the development of artistic talent /. In: Muzeológia a kultúrne dedičstvo [textový dokument (print)] [elektronický dokument] : vedecký recenzovaný časopis. – ISSN 1339-2204. – ISSN (online) 2453-9759. – Roč. 7, č. 2 (2019), s. 49-62 [tlačená forma] [online].


ADM Kováčová, Barbora [Autor 34%]; Benčič, Stanislav [Autor 33%]; Valachová, Daniela [33%]: Expressivity in hidden aggressive behaviours of children in pre-children age [elektronický dokument] [článok]. In: AD ALTA : journal of interdisciplinary research = recenzovaný mezioborový vědecký časopis. - Hradec Králové (Česko) : Magnanimitas akademické sdružení. - ISSN 1804-7890. - ISSN (online) 2464-6733. Roč. 9, č. 1 (2019), s. 153-156.


VI.3 - Najvýznamnejšie výstupy tvorivej činnosti za ostatných šesť rokov

ADM Kováčová, Barbora: Aktivizácia kognitívnych funkcií u seniorov počas individuálnej a skupinovej ergoterapeutickej intervencie v inštitucionálnom prostredí] [elektronický dokument]. In: Sociální práce: nabízíme spojení teorie s praxí: ponúkame spojenie teórie s praxou. Brno: Národní centrum pro rodinu, 2018, Roč. 18, č. 2, s. 22-38. ISSN 1213-6204. ISSN (online) 1805-885X.

ADN Valachová, Daniela, Lessner Lištiaková, Ivana, Kováčová, Barbora: Gallery as an explicit stimulation environment in the development of artistic talent. In: Muzeológia a kultúrne dedičstvo [textový dokument (print)] [elektronický dokument] : vedecký recenzovaný časopis. – ISSN 1339-2204. – ISSN (online) 2453-9759. – Roč. 7, č. 2 (2019), s. 49-62 [tlačená forma] [online].

ADM Kováčová, Barbora, Benčič, Stanislav, Valachová, Daniela: Expressivity in hidden aggressive behaviours of children in pre-children age [elektronický dokument] [článok]. In: AD ALTA : journal of interdisciplinary research = recenzovaný mezioborový vědecký časopis. - Hradec Králové (Česko) : Magnanimitas akademické sdružení. - ISSN 1804-7890. - ISSN (online) 2464-6733. Roč. 9, č. 1 (2019), s. 153-156.

ADM Kováčová, Barbora, Benčič, Stanislav, Hudecová, Anna, Orieščiková, Helena, Siedlaczek-Szwed, Aleksandra: Existence of latent aggression at standard and special classes in Slovak schools - educators' findings. In: AD ALTA [textový dokument (print)] [elektronický dokument] : journal of interdisciplinary research. Hradec Králové (Česko) : Magnanimitas akademické sdružení. Roč. 10, č. 2 (2020), s. 204-207. ISSN 1804-7890.

AAA Jablonský, Tomáš, Emmerová, Ingrid, Hudecová, Anna, Kováčová, Barbora, Okálová, Oľga: Principia in the solution process of (non)specific forms of children and youth behaviour in the school environment. 1. vyd. Dublin (Veľká Británia): ISBCRTI, 2019. – 88 s. ISBN 978-1-9162020-0-9.


VI.4 - Najvýznamnejšie ohlasy na výstupy tvorivej činnosti

AAA Jablonský, Tomáš, Emmerová, Ingrid, Hudecová, Anna, Kováčová, Barbora, Okálová, Oľga: Principia in the solution process of (non)specific forms of children and youth behaviour in the school environment. 1. vyd. Dublin (Veľká Británia): ISBCRTI, 2019. – 88 s. ISBN 978-1-9162020-0-9.


Ohlasy (8) - výber

[3] 2020 Dušek, Jiří, Čepelová, Slávka: Psychologické a právne východiská inkluzívnej sociálnej reality. 1. vyd. – Týn nad Vltavou (Česko) : Nová Forma, 2020. – 123 s. [7 AH]. – ISBN 978-80-7612-283-.

[3] 2021 Kloknerová, Lenka; Absolonová, Jana [Autor] ; Absolon, Jaroslav. Mikrovyučovanie v didaktike technických profesijných predmetov = Microteaching in the didactics of technical professional subjects In: Socialium Actualis [elektronický dokument] : recenzovaný sborník vědeckých prací a vědeckých studií / Barnová, Silvia; Krásna, Slávka; Dolinská, Eva; Záhorec, (eds.) 1. vyd. – Roč. 10. – Týn nad Vltavou - Malá strana (Česko) : Nová Forma, 2021. – ISBN 978-80-7612-302-1, s. 78-88 [CD-ROM].

[3] 2021 Uberman, Marta, Lajčin, Daniel; Gabrhelová, Gabriela; Pasternáková, Lenka. Edukačná dimenzia klímy školy a pracovnej spokojnosti učiteľov. 1. vyd. – Týň nad Vltavou (Česko) : Nová Forma, 2021. – 215 s. – ISBN 978-80-7612-307-6



AAB Kováčová, Barbora: Latentná agresia v škole. - 1. vyd. - Bratislava : Musica Liturgica, 2014. - 83 s. ISBN 978-80-89700-03-5.


Ohlasy (20) - výber

[3] 2014 Majzlanová, Katarína - Vráblik, Andrej: Dramatoterapia u detí s poruchami správania v základnej škole. In: Společný prostor = Common space 2014. Olomouc : Univerzita Palackého, 2014, S. 218

[3] 2014 Kostrub, Dušan - Severini, Eva - Mahrer-Milovčíková, Katarína: Selected qualities of child`s personality in the interpretive meaning - research. In: Współczesne aspekty w edukacji i wychowaniu dziecka. Siedlce : SiedleckieTowarzystwo Naukowe, 2014, S. 159

[1] 2016 Ruzicka, Michal - Polinek, Martin Dominik - Leskova, Simona. The Readiness of Graduates from the Faculty of Education at Palacky University for Primary School Pupils with Behavioral Problems. In Anthropologist, 2016, volume 24, issue 1, p. 268, 276.;

[1] 2019 BELLOVÁ, Slavomíra - SIVÁKOVÁ, Gabriela - TIŠŤANOVÁ, Katarína. Devaluation acts of learners against teachers at slovak schools. In AD ALTA : journal of interdisciplinary research, 2019, vol. 9, issue 1, p. 12-14.

[4] 2019 BELLOVÁ, Slavomíra - SIVÁKOVÁ, Gabriela - TIŠŤANOVÁ, Katarína. Aspekty nevhodného správania žiakov voči učiteľom v slovenských školách=Aspects of inappropriate behavior of pupils towards teachers in Slovak schools. In Pedagogická revue, 2019, roč. 66, č. 1, s. 80, 83.



BCI Guillaume, Michaela, Kováčová, Barbora: Art vo vzdelávaní [elektronický zdroj] : študijný materiál pre študentov (ne)pedagogických študijných programov. 1. vyd. Trnava : Trnavská univerzita, Pedagogická fakulta, 2010. - 160 s. ISBN 978-80-8082-401-3.


Ohlasy (22) - výber

[4] 2015 - Homzová, Janka - In: Artefiletika v pedagogickej činnosti učiteľa výtvarných predmetov . - Bratislava : Metodicko-pedagogické centrum, 2015 ; S. 12

[1] 2016. GYÖRGYFIOVÁ, Michaela. Mediating visual art to gallery and museum visitors using animation and art therapy=Sprostredkovanie výtvarného umenia návštevníkom galérií a múzeí umenia za pomoci využitia animácie a arteterapie. In Muzeológia a kultúrne dedičstvo, 2016, vol. 4, issue 2, p. 35-46;

[3] 2016. CHACÓN-LÓPEZ, Helena - RŮŽIČKA, Michal - GONZÁLEZ-GARCÍA, Erika - CAURCEL, M. Jesús. Creative Competence, Artistic Expression and Art Therapy: New Psychoeducational Horizons. In ReiDoCrea : revista de investigación y docencia creativa, 2016, vol. 5, p. 69-77.

[4] 2016. SEDLÁKOVÁ, Alena. Anxieta detí a žiakov a arteterapeutické aktivity=Anxiety of Children and Pupils and the Art Therapy Activities. In Špeciálny pedagóg : časopis pre špeciálnopedagogickú teóriu a prax, 2016, roč. 5, č. 2, s. 75, 76.

[3] 2020. Kmeť, Miloš. Sebaregulačné a hodnotiace procesy vo výtvarnej výchove = Self-regulation and assessment processes in art education. In: QUAERE 2020 [elektronický dokument] : recenzovaný sborník příspěvků interdisciplinární mezinárodní vědecké konference doktorandů a odborných asistentů, Hradec Králové, 22. - 26. 6.2020 / [bez zostavovateľa] [Zostavovateľ, editor]. 1. vyd. Roč. 10. Hradec Králové (Česko) : Magnanimitas akademické sdružení, 2020. – ISBN 978-80-87952-32-0, s. 820-828 [online]


ACB Kováčová, Barbora: Ergoterapia v ranom a v predškolskom veku. 1. vyd. Bratislava: Univerzita Komenského, 2014. - 131 s. ISBN 978-80-223-3737-3.


Ohlasy (20) - výber

[6] 2015 Depešová, Jana: Ergoterapia v ranom a v predškolskom veku. In: Expresívne terapie vo vedách o človeku 2015. Bratislava : Univerzita Komenského, 2015, S. 183-185;

[4] 2015 Kusin, Vasko - Čavojská, Katarína - Vaska, Ladislav: Človek vo svete práce. Filozofické a sociálno-politické reflexie. Bratislava : Univerzita Komenského, 2015, S. 17;

[6] 2015 Žiaková, Eva: Kováčová, B.: Ergoterapia v ranom a v predškolskom veku. In: Efeta - otvor sa, roč. 25, č. 2-4, 2015, s. 45.

[4] 2015 Cselková, Kristína : Ergoterapeutická intervencia u dieťaťa s Angelmanovým syndrómom. - In: Študentské liečebnopedagogické dni 2015. Bratislava : Univerzita Komenského, 2015 ; S. 11

[4] 2017 Fábry Lucká, Zuzana: Stimulácia raného vývinu dieťaťa multisenzoricky orientovanou hrou In: Špeciálnopedagogické poradenstvo: informačný bulletin. Bratislava: Výskumný ústav detskej psychológie a patopsychológie, 2017, s. 13-17. ISBN 978-80-89698-21-9.

[4] 2018. Šuranová, Petra. Obliekanie v materskej škole. In: Predškolská výchova Roč. 73, č. September/Október (2018), s. 20-21.




ADM03 Kováčová, Barbora [Autor 34%]; Benčič, Stanislav [Autor 33%]; Valachová, Daniela [33%]: Expressivity in hidden aggressive behaviours of children in pre-children age [elektronický dokument]. In: AD ALTA : journal of interdisciplinary research = recenzovaný mezioborový vědecký časopis. - Hradec Králové (Česko) : Magnanimitas akademické sdružení. ISSN 1804-7890. - ISSN (online) 2464-6733. Roč. 9, č. 1 (2019), s. 153-156.


Ohlasy (3)

[1] 2020. Nica, Elvira [Autor, 25%] ; Konečný, Vladimír [Autor, 25%] ; Poliak, Miloš [Autor, 25%] ; Klieštik, Tomáš [Autor, 25%]. Big data management of smart sustainable cities. - : networked digital technologies and automated algorithmic decision-making processes /In: Management research and practice [elektronický dokument] . – ISSN 2067-2462. – Roč. 12, č. 2 (2020), s. 48-57 [online] WOS CC

[1] 2020. Šavrnochová, Michaela [Autor, 12.50%] ; Almášiová, Angela [Autor, 12.50%] ; Almáši, Matej [Autor, 12.50%] ; Vaska, Ladislav [Autor, 12.50%] ; Barták, Mirek [Autor, 12.50%] ; Gabrhelík, Roman [Autor, 12.50%] ; Petruželka, Benjamín [Autor, 12.50%] ; Vacek, Jaroslav [Autor, 12.50%]. Identifikácia rizikových skupín žiakov a žiačok základných škôl na Slovensku a v Česku pre účely tvorby efektívnych preventívnych opatrení v oblasti technologických závislostí = Identification of risk groups among primary school pupils in Slovakia and the Czech republic: Creating effective preventive measures in relation to technological addictions. In: Sociální práce [textový dokument (print)] [elektronický dokument] : nabízíme spojení teorie s praxí = ponúkame spojenie teórie s praxou. – Brno (Česko) : Národní centrum pro rodinu, Brno (Česko) : Asociace vzdělavatelů v sociální práci. – ISSN 1213-6204. – ISSN (online) 1805-885X. – Roč. 20, č. 2 (2020), s. 31-49 [tlačená forma] [online] SCOPUS.

[4]2020. Šavrnochová, Michaela [Autor, 33.334%] ; Holdoš, Juraj [Autor, 33.333%] ; Almašiová, Angela [Autor, 33.333%]. Excesívne používanie internetu u adolescentov na Slovensku [textový dokument (print)]. Banská Bystrica (Slovensko) : Univerzita Mateja Bela v Banskej Bystrici. Vydavateľstvo Univerzity Mateja Bela v Banskej Bystrici - Belianum, 2020. – 176 s. [tlačená forma] [online]. – ISBN 978-80-557-1798-2. – ISBN (elektronické) 978-80-557-1799-9


VI.5 - Účasť na riešení (vedení) najvýznamnejších vedeckých projektov alebo umeleckých projektov za posledných šesť rokov

hlavný riešiteľ: doc. PaedDr. Barbora Kováčová, PhD.

VEGA 1/0452/18 Indentifikácia, analýza a inhibícia latentne agresívneho konania detí v období predškolského veku, doba riešenia projektu: 2018-2020. 

ZHRNUTIE: Šikanovanie predstavuje závažný problém pre každý typ školy. Napriek tomu, že o šikanovaní v školskom prostredí sa publikuje pomerne mnoho výskumne i teoreticky orientovaných vedeckých, odborných i populárnych statí, základom tohto projektu je výskum zameraný na pomerne málo rozpracovanú špecifickú formu šikanovania - latentnú agresiu, konkrétne v období, v ktorom vzniká a je možné ju identifikovať, v období raného a predškolského veku. Konkrétne je výskumný projekt zameraný na výskum špecifických prejavov, príčin a dopadov latentne agresívneho správania na dieťa/peer-skupinu v podmienkach bežných triedach materskej školy. Riešiteľský tím sa zameria na peer-skupiny detí v období predškolského veku , ktoré sú súčasťou bežnej edukácie v slovenských materských školách a následne bude diferencovať prejavy latentnej agresie podľa osobitých posolstiev sociálnej komunikácie. Záverom je návrh konkrétnych inhibičných stratégií ako súčasť riešenia situácii, v ktorých bola identifikovaná latentne agresívne konanie. 


hlavný riešiteľ: doc. PaedDr. Barbora Kováčová, PhD.

KEGA 069/UK-4/2015 Podpora sociálnej adaptácie adolescentov so zdravotným znevýhodnením prostredníctvom skupinovo orientovanej arteterapie (splnil ciele výborne).

ZHRNUTIE: Predmetný projekt Podpora sociálnej adaptácie adolescentov so zdravotným znevýhodnením prostredníctvom skupinovo orientovanej arteterapie predkladá výskumné zistenia zo špecifickej oblasti expresívnych terapií, a to zo skupinovej arteterapie, orientovanej na adolescenta so zdravotným znevýhodnením. Na základe výskumných zistení bol potvrdený významný progres v sledovaných skupinách adolescentov so zdravotným znevýhodnením, ktorí absolvovali skupinovú arteterapeutickú intervenciu. Štatisticky významnými boli témy reziliencie, spolupráce a zvládanie záťaže ako potrebné k zaraďovaniu do intervenčného prístupu na podporu životných kompetencií adolescenta so zdravotným znevýhodnením v oblasti na odstránenie vnútorných a vonkajších frustračných, konfliktných, stresujúcich faktorov, uvoľnenie, posilňovanie dynamiky osobnosti, či dynamiky skupiny, vytváranie schopnosti zmysluplnej komunikácie. Zámerom predkladaného projektu je aplikácia nových poznatkov, metód a postupov do oblasti poskytovanej starostlivosti o adolescentov so zdravotným postihnutím. Projekt Podpora sociálnej adaptácie adolescentov so zdravotným znevýhodnením prostredníctvom skupinovo orientovanej arteterapie považujeme ako riešiteľský tím za spoločenský prínosný, nakoľko doplňuje oblasť výskumu, konkrétne výskumnú paradigmu orientovanú na arteterapeutickú podporu adolescenta/adolescentov so zdravotným znevýhodnením.

dostupné na: https://www.portalvs.sk/sk/prehlad-projektov/kega/9452.

hlavný riešiteľ: doc. PaedDr. Barbora Kováčová, PhD.

KEGA č. 002KU-4/2019 Stelesnená skúsenosť s art-action, doba riešenia projektu: 2019-2021. - ukončenie excelentné.

ZHRNUTIE: Cieľom predloženého projektu bolo zostaviť, realizovať a prezentovať situačno-art-akčné moduly s využitím uplatnenia akčného umenia pri práci s človekom počas jeho biodromálnej cesty (od predškolského veku, školského, adolescencie, dospelosti až po sénium). Akčné umenie je práve tým, ktoré z pohľadu riešiteľov projektu je korektným krokom k možnému prežívaniu a nabaľovaniu skúseností zo strany človeka so svetom, ktorý vníma okolo seba mimo galérie, skôr vo verejnom priestore, v priestore prírody, či v priestore každodenných povinností. Popisovaný výskum v rámci riešenia projektu má charakter akčného výskumu orientovaného na umenie. Tento typ výskumného zamerania v súvislosti s akčným umením je aktuálne bielym miestom vo výskumnom bádaní v oblasti umenia. Konečným zámerom každej umeleckej činnosti v tom-ktorom vývinovom období človeka je verejná umelecko-vizuálna prezentácia (sympózium v spojitosti s výstavou) možností a limitov, ktoré ponúka art action počas (celo)životnej cesty človeka odhliadnuc od jeho umeleckých predispozícií. Akčná tvorba s človekom môže byť charakterizovaná ako nevšedná udalosť, ktorá je vyjadrená cez útvary autentickosti vo všetkých neopakovateľných podobách. Ide stále o relatívne nové postupy a pomerne často v umení nevyužívané, alebo zaznávané.

zástupca hlavného riešiteľa: doc. PaedDr. Barbora Kováčová, PhD.

KEGA 013KU-4/2019 E-learningové vzdelávacie moduly k problematike včasnej starostlivosti o rodinu s dieťaťom s rizikovým vývinom (doba riešenia 2019-2021). Ukončenie - výborne

ZHRNUTIE: Predmetný projekt k problematike včasnej intervencie orientovanej na rodinu s dieťaťom s rizikovým vývinom bude slúži na podporu a rozvoj kompetencií pedagógov a poradenských pracovníkov pri práci s rodinou s deťmi s rizikovým vývinom. Spracované publikačné výstupy sú zároveň súčasťou univerzitného e-learningového vzdelávania, čím sa zabezpečí kvalita a inovatívnosť pregraduálneho vzdelávania predovšetkým liečebných pedagógov, špeciálnych pedagógov, sociálnych pracovníkov, sociálnych pedagógov a pedagógov predškolskej pedagogiky.Originálnym a primárnym výsledkom riešenia daného projektu je vytvorenie webového sídla http//vcasnastarostlivost.sk/. Voľne prístupný elektronický materiál umožní pedagogickým a poradenským zamestnancom i študentom pedagogických odborov, porozumieť aspektom včasnej starostlivosti, ktorá je ponúkaná rodinám s deťmi s rizikovým vývinom. Zároveň im poskytne prehľad o najnovších vedeckých a výskumných poznatkoch z vybranej oblasti; umožní im osvojiť si možnosti prístupov a riešení jednotlivých foriem včasnej starostlivosti. Za originálny výsledok riešeného projektu považujem aj spracovanie a publikovanie vysokoškolských učebníc, ktoré sú zamerané na problematiku včasnej starostlivosti o dieťa s rizikovým alebo potencionálne rizikovým vývinom.

člen riešiteľského tímu: doc. PaedDr. Barbora Kováčová, PhD.

VEGA 1/0179/17 Výskum identifikátorov výtvarného nadania a talentu detí a mládeže.

ZHRNUTIE: Projekt výskumu počas troch rokov realizácie priniesol nasledovné základné výsledky. uskutočnila sa teoretická analýza problematiky výtvarného nadania a talentu. Uvedená tematika doposiaľ nebola pertraktovaná vo vedeckom kontexte, preto považujeme teoretickú analýzu tematiku za jeden z významných výsledkov projektu. významným výstupom je realizácia a interpretácia výskumných zistení prostredníctvom stanovených výskumných nástrojov v rôznych skupinách respondentov a výskumných prostredí. Uvedené výstupy uskutočneného projektu prezentujú základné výsledky a identifikátory výtvarného nadania. V rámci výskumu boli vymedzené tri hlavné identifikátory, ktoré predstavujú základnú štruktúru v procese identifikovania výtvarného nadania u detí a mládeže. Na základe ich nasýtenosti je pravdepodobné identifikovať človeka s výtvarným nadaním.

 


VII. - Prehľad aktivít v organizovaní vysokoškolského vzdelávania a tvorivých činností

VII.a - Aktivita, funkcia VII.b - Názov inštitúcie, grémia VII.c - Časové vymedzenia pôsobenia
členka redakčnej rady The New Educational Review: The international scientific journal founded by three universities from Czech Republic, Poland and Slovak Republic. - scopus 2019 - doteraz
šéfredaktorka časopisu Predškolská výchova - celoslovenský odborno-metodický časopis pre jasle a materské školy. 2014 - doteraz
členka redakčnej rady Studia Scientifica Faacultatis Peadagogicae (KU Ružomberok) 2017- doteraz
členka redakčnej rady Studia Scientifica Faacultatis Peadagogicae (KU Ružomberok) 2018 - doteraz

VIII. - Prehľad zahraničných mobilít a pôsobenia so zameraním na vzdelávanie a tvorivú činnosť v študijnom odbore

VIII.a - Názov inštitúcie VIII.b - Sídlo inštitúcie VIII.c - Obdobie trvania pôsobenia/pobytu (uviesť dátum odkedy dokedy trval pobyt) VIII.d - Mobilitná schéma, pracovný kontrakt, iné (popísať)
University Rotterdam Holandia Erasmus - School of Social and Behavioural Sciences 2008 mobilita teacher
Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II w Lublinie Wydział Zamiejscowy w Stalowej Woli 2011 mobilita teacher
Juhočeská univerzita v Českých Budějovicích Bohoslovecká fakulta, České Budějovice 2018 mobilita teacher

IX. - Iné relevantné skutočnosti

IX.a - Ak je to podstatné, uvádzajú sa iné aktivity súvisiace s vysokoškolským vzdelávaním alebo s tvorivou činnosťou

Expert pre spracovanie Metodiky vzdelávania detí a žiakov so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami v základnej špeciálnej/integrovanej škole, ktoré zastrešuje Národný ústav certifikovaných meraní vzdelávania v Bratislave. 


Expert/odborný garant Metodiky Žiak so ŠVVP v 1. A 4. ročníku základnej školy (vyd. Raabe –spoločne ku kvalitnému vzdelávaniu), Pedagogická diagnostika v praxi materskej školy, (od 2010 – doteraz).


Expert/odborný garant Náročné dieťa. Praktický sprievodca pri práci s deťmi v materskej škole vyžadujúcich si zvýšenú pozornosť (2017 – doteraz).


Spoluautor v kolektíve autorov slovník Beliana (SAV Bratislava).


Expert/Posudzovateľ projektov KEGA, VEGA.


Dátum poslednej aktualizácie
2022-11-03