Vedecko/umelecko-pedagogická charakteristika osoby
Meno:
doc. RNDr. Dagmar Popjaková, PhD.
Email:
dagmar.popjakova@ku.sk
Homepage:
http://
Fakulta/Univerzita:
PF KU - Pedagogická fakulta Katolíckej univerzity v Ružomberku
Pracovisko:
KGE - Katedra geografie

I. - Základné údaje

I.1 - Priezvisko
POPJAKOVÁ
I.2 - Meno
Dagmar
I.3 - Tituly
doc. RNDr. PhD.
I.4 - Rok narodenia
1964
I.5 - Názov pracoviska
Katedra geografie, Pedagogická fakulta, Katolíckej univerzity v Ružomberku
I.6 - Adresa pracoviska
034 01 Ružomberok, Hrabovská cesta 1A
I.7 - Pracovné zaradenie
docentka
I.8 - E-mailová adresa
dagmar.popjakova@ku.sk
I.9 - Hyperlink na záznam osoby v Registri zamestnancov vysokých škôl
https://www.portalvs.sk/regzam/detail/30084?do=filterForm-submit&name=Dagmar&surname=Popjakov%C3%A1&employment_state=yes&filter=Vyh%C4%BEada%C5%A5
I.10 - Názov študijného odboru, v ktorom osoba pôsobí na vysokej škole
38. učiteľstvo a pedagogické vedy
I.11 - ORCID iD
https://orcid.org/0000-0002-0060-9110

II. - Vysokoškolské vzdelanie a ďalší kvalifikačný rast

II.1 - Vysokoškolské vzdelanie prvého stupňa
II.2 - Vysokoškolské vzdelanie druhého stupňa
II.a - Názov vysokej školy alebo inštitúcie II.b - Rok II.c - Odbor a program
Univerzita Komenského v Bratislave, Prírodovedecká fakulta 1987 Geografia a kartografia
II.3 - Vysokoškolské vzdelanie tretieho stupňa
II.a - Názov vysokej školy alebo inštitúcie II.b - Rok II.c - Odbor a program
Univerzita Komenského v Bratislave, Prírodovedecká fakulta 2001 Humánna geografia
II.4 - Titul docent
II.a - Názov vysokej školy alebo inštitúcie
Prešovská univerzita v Prešove
II.b - Rok
2007
II.c - Odbor a program
Geografia
II.5 - Titul profesor
II.6 - Titul DrSc.

III. - Súčasné a predchádzajúce zamestnania

III.a - Zamestnanie-pracovné zaradenie III.b - Inštitúcia III.c - Časové vymedzenie
odborná pracovníčka II Geografický ústav SAV, pracovisko Košice 1987-1991
odborná asistentka PdF UPJŠ / FHPV Prešovská univerzita v Prešove 1992-2001
odborná asistentka odborná asistentka / docentka Prírodovedecká fakulta UK v Bratislave 2005-2008
docentka, vedúca katedry Pedagogická fakulta JU v Českých Budějovicích 2011- 2018
docentka Fakulta prírodných vied UMB v Banskej Bystrici 2018-2021

IV. - Rozvoj pedagogických, odborných, jazykových, digitálnych a iných zručností

IV.a - Popis aktivity, názov kurzu (ak išlo o kurz), iné IV.b - Názov inštitúcie IV.c - Rok
Študijná stáž Uniwersytet Łodzki, Instytut Geografii Społeczno-Ekonomicznej i Organizacji Przestrzeni, Łódź, Poľsko 1994
Výskumný pobyt Uniwersytet Śląski, Wydział nauk o Ziemi, Sosnowiec, Poľsko 2006
5-mesačná stáž - grant AIA ČR Uniwersytet Warszawski, Wydział Geografii i Studiów Regionalnych, Warszawa 2015

V. - Prehľad aktivít v rámci pedagogického pôsobenia na vysokej škole

V.1 - Prehľad zabezpečovaných profilových študijných predmetov v aktuálnom akademickom roku podľa študijných programov
V.1.a - Názov profilového predmetu V.1.b - Študijný program V.1.c - Stupeň V.1.d - Študijný odbor
Geografia výroby; Geografia nevýroby Učiteľstvo geografie (v kombinácii) I.+II. vedy o Zemi
Humánna geografia Európy Učiteľstvo geografie (v kombinácii) I.+II. vedy o Zemi
Demogeografia a demografia, Ekonomická a politická geografia a demografia, Ekonomická a sociálna geografia, demografia a územný rozvoj, Učiteľstvo geografie (v kombinácii) I. vedy o Zemi
Priestorová mobilita obyvateľstva Ekonomická a sociálna geografia, demografia a územný rozvoj II. vedy o Zemi
Kvantitatívne metódy z geografie Učitelství zeměpisu pro II. stupeň ZŠ, Geografie pro veřejnou správu I. vedy o Zemi
Úvod do štúdia geografie Učitelství zeměpisu pro II. stupeň ZŠ, Geografie pro veřejnou správu I. vedy o Zemi
Humánno-geografické syntézy Geografia a regionálny rozvoj; Učiteľstvo geografie (v kombinácii) II. vedy o Zemi
Komplexná geografická analýza regiónov Geografia a regionálny rozvoj II. vedy o Zemi
Didaktika geografie Učiteľstvo geografie (v kombinácii) II. vedy o Zemi
Nové trendy v geografii Geografia a regionálny rozvoj I. vedy o Zemi
Regionálna geografia a rozvoj regiónov Geografia a regionálny rozvoj I. vedy o Zemi
Všeobecná geografia Učiteľstvo geografie (v kombinácii), Geografia a regionálny rozvoj I. vedy o Zemi
Regionálna geografia sveta: vybrané regióny Geografia a regionálny rozvoj II. vedy o Zemi
Rozvoj regiónov vo vybraných štátoch EÚ Geografia a regionálny rozvoj II. vedy o Zemi
Základy kartografie a geodézie Učitelství zeměpisu pro II. stupeň ZŠ, Geografie pro veřejnou správu I. vedy o Zemi
V.2 - Prehľad o zodpovednosti za uskutočňovanie, rozvoj a zabezpečenie kvality študijného programu alebo jeho časti na vysokej škole v aktuálnom akademickom roku
V.2.a - Názov študijného programu V.2.b - Stupeň V.2.c - Študijný odbor
Učiteľstvo geografie (v kombinácii) I. vedy o Zemi
Učiteľstvo geografie (v kombinácii) II. vedy o Zemi
Učiteľstvo geografie (v kombinácii) I.+II. vedy o Zemi
V.3 - Prehľad o zodpovednosti za rozvoj a kvalitu odboru habilitačného konania a inauguračného konania v aktuálnom akademickom roku
V.4 - Prehľad vedených záverečných prác
V.4.1 - Počet aktuálne vedených prác
V.4.a - Bakalárske (prvý stupeň)
1
V.4.b - Diplomové (druhý stupeň)
V.4.c - Dizertačné (tretí stupeň)
V.4.2 - Počet obhájených prác
V.4.a - Bakalárske (prvý stupeň)
43
V.4.b - Diplomové (druhý stupeň)
23
V.4.c - Dizertačné (tretí stupeň)
V.5 - Prehľad zabezpečovaných ostatných študijných predmetov podľa študijných programov v aktuálnom akademickom roku
V.5.a - Názov predmetu V.5.b - Študijný program V.5.c - Stupeň V.5.d - Študijný odbor
Humánna geografia 1 (geografia obyvateľstva a sídiel) Učiteľstvo geografie v kombinácii I. vedy o Zemi
Humánna geografia 2 (geografia výroby) Učiteľstvo geografie v kombinácii I. vedy o Zemi
Humánna geografia 3 (geografia nevýroby) Učiteľstvo geografie v kombinácii I. vedy o Zemi
Kvantitatívne metódy v geografii Učiteľstvo geografie v kombinácii I. vedy o Zemi
Regionálna geografia Slovenskej republiky 2 (humánna geografia) Učiteľstvo geografie v kombinácii II. vedy o Zemi
Cvičenia z demografie Učiteľstvo geografie v kombinácii I. vedy o Zemi
Humánnogeografické témy v aktuálnom spoločenskom diskurze Učiteľstvo geografie v kombinácii I. vedy o Zemi

VI. - Prehľad výsledkov tvorivej činnosti

VI.1 - Prehľad výstupov tvorivej činnosti a ohlasov na výstupy tvorivej činnosti
VI.1.1 - Počet výstupov tvorivej činnosti
VI.1.a - Celkovo
149
VI.1.b - Za posledných šesť rokov
10
VI.1.2 - Počet výstupov tvorivej činnosti registrovaných v databázach Web of Science alebo Scopus
VI.1.a - Celkovo
13
VI.1.b - Za posledných šesť rokov
2
VI.1.3 - Počet ohlasov na výstupy tvorivej činnosti
VI.1.a - Celkovo
289
VI.1.b - Za posledných šesť rokov
101
VI.1.4 - Počet ohlasov registrovaných v databázach Web of Science alebo Scopus na výstupy tvorivej činnosti
VI.1.a - Celkovo
77
VI.1.b - Za posledných šesť rokov
46
VI.1.5 - Počet pozvaných prednášok na medzinárodnej a národnej úrovni
VI.1.a - Celkovo
2
VI.1.b - Za posledných šesť rokov
VI.2 - Najvýznamnejšie výstupy tvorivej činnosti

POPJAKOVÁ, D. (2001): Transformácia priemyslu v regióne Šariša. Geografické práce, roč. 9, č. 1. - Prešov : KGG FHPV PU - 240 s. - ISBN 80-8068-033-7 (100 %) A+

  1. POPJAKOVÁ, D. (2008). Globálna verzus postsocialistická transformácia priemyslu (na príklade Slovenska). Acta Geographica Universitatis Comenianae, No. 51, s. 3-25 (100 %) A+ https://app.crepc.sk/?fn=detailBiblioForm&sid=ABC9CE5376F59B5C0F6AB08491

POPJAKOVÁ, D., BLAŽEK, M. (2015): Verification of counterurbanisation processes: example of the České Budějovice region. In: Szymańska, D. and Rogatka, K. editors, Bulletin of Geography Socio-economic Series, No. 27, Toruń: Nicolaus Copernicus University Press, pp. 153-169. DOI: http://dx.doi.org/10.1515/bog-2015-0010 ISSN 1732–4254 (85%) WoS, Scoopus A+

KARVÁNKOVÁ, P., POPJAKOVÁ, D., VANČURA, M., MLÁDEK, J., eds. (2017): Current Topics in Czech and Central European Geography Education. Springer, Heidelberg, 293 p. DOI 10.1007/978-3-319-43614-2 (45 %) A+

KARVÁNKOVÁ, P., POPJAKOVÁ, D. (2018): How to link geography, crosscurricular approach and inquiry in science education at the primary schools. International Journal of Science Education, 40 (7), pp. 707-722. DOI: 10.1080/09500693.2018.1442598 (45 %) WoS, Scoopus A+

VI.3 - Najvýznamnejšie výstupy tvorivej činnosti za ostatných šesť rokov

KARVÁNKOVÁ, P., POPJAKOVÁ, D., MINTÁLOVÁ, T. (2020): Using the ‘New Age Atlantis’ Case Study for Global Education components of Geography Lessons across Lower Secondary Schools in Czechia. Review of International Geographical Education (RIGEO), 10 (2), 141-155. 10.33403/rigeo.641168 (45 %) Scopus A+

KOREC, P., POPJAKOVÁ, D. (2019):Priemysel v Nitre: globálny, národný a regionálny kontext. Bratislava, Univerzita Komenského. http://www.humannageografia.sk/stiahnutie/nitra_priem_korec_popjakova_2019.pdf (50 %) B

KEBZA, M., NOVÁČEK, A., POPJAKOVÁ, D. (2019): Socio-economic disparities in the Baltic States: Analytical comparison and categorisation of the regions. Geographica Polonica, 92, 3, 289-307. https://doi.org/10.7163/GPol.0150 (15 %) WoS, Scoopus A+

POPJAKOVÁ, D., MINTÁLOVÁ, T. (2019): Priemysel 4.0, čo mu predchádzalo a čo ho charakterizuje – geografické súvislosti Acta Geographica Universitatis Comenianae, 63, 2, 173-192. (90 %) B

Karvánková, P., Popjaková, D., Slepičková, M. (2019): The topic of quality of life and key competencies development: a case study about supporting the geographical thinking of pupils. Acta Universitatis Palackianae Olomucensis – Geographica, Vol. 48, No. 1–2, 2019, pp. 41–60 https://geography.upol.cz/geographica-48-1c (60)

VI.4 - Najvýznamnejšie ohlasy na výstupy tvorivej činnosti

Popjaková, D. (1998). Socioekonomická transformácia. In Folia Geographica 1. Acta Facultatis Studiorum Humanitatis et Naturae Universitatis Prešoviensis XXIX, Prírodné vedy, Prešovská univerzita, Prešov,317-340. ISBN 80-88885-39-6

cituje: SMITH, A. (2003). Power Relations, Industrial Clusters and Regional Transformations: Pan-European Integration and Outward Processing in the Slovak Clothing Industy. Economic Geography, 79 (1), s. 32, s. 39. https://www.tandfonline.com/doi/abs/10.1111/j.1944-8287.2003.tb00200.x

Popjaková, D. (1998). Socioekonomická transformácia. In Folia Geographica 1. Acta Facultatis Studiorum Humanitatis et Naturae Universitatis Prešoviensis XXIX, Prírodné vedy, Prešovská univerzita, Prešov,317-340. ISBN 80-88885-39-6

             cituje: KUHNE, O. (2001). Trasnsformation and cybernetic systém theory – Application to the process of transformation in East Central and Eastern Europe. Osteuropa, 51 (2), 148-170. ISBN 80-8050-5420-X

Popjaková, D. (1998). Socioekonomická transformácia. In Folia Geographica 1. Acta Facultatis Studiorum Humanitatiset Naturae Universitatis Prešoviensis XXIX, Prírodnévedy, Prešovská univerzita, Prešov, s. 317-340. ISBN 80-88885-39-6

cituje: RUSNÁK J., KOREC, P. (2013). Alternatívne koncepcie postsocialistickej transformácie. Ekonomický časopis, 61, č. 4, s. 396-418. http://www.humannageografia.sk/clanky/Rusnak_Korec_Ekoncas_2013.pdf

Divinský, B., Popjaková, D. (2007). Koľko Slovákov pracuje v zahraničí? (Jeden expertný odhad). Forum Statisticum Slovacum, Roč. 3, č. 3, s. 70-76.

cituje: BAHNA, M. (2013). Intra-EU migration from Slovakia. An evaluation of new economics of labour migration and migrant networks theories. European Societies, Volume 15, Issue 3, DOI:10.1080/14616696.2012.707669  http://www.tandfonline.com/doi/abs/10.1080/14616696.2012.707669#.Ut65TrDhbVM

Popjaková, D. (2001). Transformácia priemyslu v regióne Šariša.  Geografické práce IX (1), Prešovská univerzita, Prešov, 240. ISBN 80-8068-033-7

cituje: PICKLES, J., SMITH, A. (2015). Articulations of Capital: Global Production Networks and Regional Transformations. Wiley-Blackwell WoS

Karvanková, P., Popjaková, D. (2018): How to link geography, crosscurricular approach and inquiry in science education at the primary schools. International Journal of Science Education, 40, 7, pp. 707-722

cituje: ZHANG, J., GU, Y., GE, J. et al. (2024). How well does nature contact promote academic achievement in geography? The serial multiple mediating effects of sense of place and geospatial thinking. International Journal of Science Education, 47, 8. DOI: 10.1080/09500693.2024.2355672, Taylor & Francis 

Divinský, B., Popjaková, D. (2007). Koľko Slovákov pracuje v zahraničí? (Jeden expertný odhad). Forum Statisticum Slovacum, Roč. 3, č. 3, s. 70-76.

cituje: POTANCOKOVA M., VANO, B., PILINSKA, V., JURCOVA, D. (2008). Slovakia: Fertility between tradition and modernity. Demographic Research 19 (25), s. 1016.

Karvánková, P., Popjaková, D. (2018): How to link geography, crosscurricular approach and inquiry in science education at the primary schools. International Journal of Science Education, 40, 7, pp. 707-722.

cituje: POTINEN, S., KARKKAINEN, S., PIHLAINEN, K., RATY-ZÁBORSZKI, S. (2019): Pupil-Generated Questions in a Collaborative Open Inquiry. Education Sciences, 9, 2, 156; doi:10.3390/educsci9020156, https://www.mdpi.com/2227-7102/9/2

Popjaková, D., Blažek, M. (2015): Verification of counterurbanisation processes: example of the České Bwudějovice region. In: Szymańska, D. and Rogatka, K. editors, Bulletin of Geography Socio-economic Series, No. 27, Toruń: Nicolaus Copernicus University Press, pp. 153-169.

cituje: NAVRÁTIL, J., MARTINÁT, S., FRAZIER, R.J. et al. (2023). Preference and paradox: Local residents’ perspectives on the reuse of post-agricultural brownfield sites. Sociologia Ruralis, 63, 514–543. https://doi.org/10.1111/soru.12418

Karvánková, P., Popjaková, D. (2018): How to link geography, crosscurricular approach and inquiry in science education at the primary schools. International Journal of Science Education, 40, 7, pp. 707-722.

cituje: STAŠEVIĆ, F., MILETIĆ, N., DJURDJEVIĆ-NIKOLIĆ, J., GUTMAN, I. (2022). Do Serbian high school students possess knowledge of basic chemical facts related to real life as a prerequisite for chemical literacy? Journal of the Serbian Chemical Society 88(00):83-83. DOI:10.2298/JSC211126083S

VI.5 - Účasť na riešení (vedení) najvýznamnejších vedeckých projektov alebo umeleckých projektov za posledných šesť rokov

V r. 2018-2020 spoluriešiteľka grantového projektu KEGA 015UMB-4/2018 Interaktívne digitálne učebnice predmetu Geografia pre základné školy / Geography Interactive E-books for Lower Secondary Schools. Vedúca projektu dr. B. Gregorová

- V r. 2016-2018 spoluriešiteľka grantového projektu Jihočeské univerzity (GAJU) 160/2016/S. Klíčové kompetence v kontextu mezioborových vazeb přírodovědných předmětů. Vedúci projektu dr. Michal Vančura

VII. - Prehľad aktivít v organizovaní vysokoškolského vzdelávania a tvorivých činností

VII.a - Aktivita, funkcia VII.b - Názov inštitúcie, grémia VII.c - Časové vymedzenia pôsobenia
Členka doktorskej PhD. komisie KGaG FHPV PU v Prešove 2012-2018
Členka doktorskej PhD. komisie MU v Brně 2011-2012
Predsedníčka a členka štátnicových komisií - geografia, druhý stupeň (Mgr.), prvý stupeň (Bc.) KGaG FHPV PU v Prešove, KHGDG PriF UK v Bratislave, PdF JCU v Č. Budějovicích, FPV UMB v B. Bystrici 1992-súčasnosť
Spoluorganizovanie vedeckých odborných konferencií domácich aj zahraničných; Zabezpečovanie geografických terénnych cvičení, exkurzií; Spoluorganizovanie a členka komisií Geografickej olympiády KGaG FHPV PU v Prešove, KHGDG PriF UK v Bratislave, PdF JCU v Č. Budějovicích 1993-2018

VIII. - Prehľad zahraničných mobilít a pôsobenia so zameraním na vzdelávanie a tvorivú činnosť v študijnom odbore

VIII.a - Názov inštitúcie VIII.b - Sídlo inštitúcie VIII.c - Obdobie trvania pôsobenia/pobytu (uviesť dátum odkedy dokedy trval pobyt) VIII.d - Mobilitná schéma, pracovný kontrakt, iné (popísať)
Uniwersytet Łodzki, Instytut Geografii Społeczno-Ekonomicznej i Organizacji Przestrzeni Łódź, Poľsko týždeň v r. 1994, 1997 Študijná stáž
Uniwersytet Śląski, Wydział nauk o Ziemi Sosnowiec, Poľsko týždeň v r. 2006 Výskumný pobyt
Uniwersytet Warszawski, Wydział Geografii i Studiów Regionalnych Warszawa, Poľsko 5 mesiacov na prelome 2014/2015 Stáž - grant AIA ČR
Uniwersytet Śląski, Wydział nauk o Ziemi Sosnowiec, Poľsko 1.-3.7.2006 Zahraničná pozvaná prednáška na vedeckej konferencii v Cieszyn, Poľsko
Belarusian State University, Faculty of Geography Department of Economic and Social Geography Minsk Bielorusko 6.-10.5.2019 Erasmus plus mobilita učiteľov, prednáškový pobyt

IX. - Iné relevantné skutočnosti

IX.a - Ak je to podstatné, uvádzajú sa iné aktivity súvisiace s vysokoškolským vzdelávaním alebo s tvorivou činnosťou

- Členka Slovenskej geografickej spoločnosti pri SAV (predtým ČSGS, od r. 1988)

- Členka Slovenskej štatistickej a demografickej spoločnosti (1997-2007)

- Členka Českej geografickej spoločnosti (2011-2018)

- Členka Redakčnej rady periodika Review of International Geographical Education Online (2016)

- Členka redakčnej rady periodika Geografické informácie, UKF Nitra (2016-2018)

- Členka odbornej komisie Doktorského študijného programu „Specializace v pedagogice", študijný odbor „Didaktika geografie“ na PdF MU v Brne (2016-2018)

• Oponentúra 4 doktorských prác na MU v Brně a PU v Prešove (dr. M. Baštová – 2011, dr. O. Šerý – 2012, dr. B. Némethyová – 2012, D. Plavčanová – 2018)

• Recenzie 8 odborných kníh a 2 VŠ učebníc; 41 článkov, štúdií a projektov v slovenských časopisoch (Geografické informácie UKF Nitra, AGUC UK Bratislava, Geografický časopis SAV, Sociologický časopis SAV, Slovenská štatistika a demografi,Geografia Cassoviensis), českých (European Countryside, Informace České geografické společnosti), a zahraničných periodikách (Environmental & Socio-economic Studies US Katowice, Bulletin of Geography Socio-economic Series Toruń, Europe XXI AN Warszawa, IJSSDP WIF Southampton, Geoheritage), v zborníkoch (ČGS Praha, UPJŠ Košice, MU Brno, UKF Nitra, PU Prešov), grantových agentúrach (VEGA MŠ SR) a iné.

• Členka vedeckej rady didaktickej konferencie Edukacja geograficzna w reformowanej szkole, Kraków, 8.-9.6.2018

• Posudzovanie bakalárskych, diplomových a rigoróznych kvalifikačných prác vysokoškolských študentov

• Príprava testov geografickej olympiády pre žiakov základných škôl a posudzovanie prác geografickej olympiády stredoškolských študentov

Dátum poslednej aktualizácie
2025-06-30