Vedecko/umelecko-pedagogická charakteristika osoby
Meno:
PaedDr. Mária Karasová, PhD.
Email:
maria.karasova@ku.sk
Homepage:
http://
Fakulta/Univerzita:
PF KU - Pedagogická fakulta Katolíckej univerzity v Ružomberku
Pracovisko:
KPEP - Katedra predškolskej a elementárnej pedagogiky

I. - Základné údaje

I.1 - Priezvisko
Karasová
I.2 - Meno
Mária
I.3 - Tituly
PaedDr., PhD.
I.4 - Rok narodenia
1982
I.5 - Názov pracoviska
Katedra predškolskej a elementárnej pedagogiky, PF KU v Ružomberku
I.6 - Adresa pracoviska
Hrabovská cesta 1, 034 01 Ružomberok
I.7 - Pracovné zaradenie
docent
I.8 - E-mailová adresa
maria.karasova@ku.sk
I.9 - Hyperlink na záznam osoby v Registri zamestnancov vysokých škôl
https://www.portalvs.sk/regzam/detail/8184
I.10 - Názov študijného odboru, v ktorom osoba pôsobí na vysokej škole
Učiteľstvo a pedagogické vedy
I.11 - ORCID iD
https://orcid.org/ 0000-0002-0126-0862

II. - Vysokoškolské vzdelanie a ďalší kvalifikačný rast

II.1 - Vysokoškolské vzdelanie prvého stupňa
II.2 - Vysokoškolské vzdelanie druhého stupňa
II.a - Názov vysokej školy alebo inštitúcie II.b - Rok II.c - Odbor a program
Pedagogická fakulta, Katolícka univerzita v Ružomberku 2007 učiteľstvo všeobecno-vzdelávacích predmetov matematika, informatika, náboženská výchova
II.3 - Vysokoškolské vzdelanie tretieho stupňa
II.a - Názov vysokej školy alebo inštitúcie II.b - Rok II.c - Odbor a program
Pedagogická fakulta, Katolícka univerzita v Ružomberku 2010 Odborová didaktika – Teória vzdelávania náboženskej výchovy
II.4 - Titul docent
II.5 - Titul profesor
II.6 - Titul DrSc.

III. - Súčasné a predchádzajúce zamestnania

III.a - Zamestnanie-pracovné zaradenie III.b - Inštitúcia III.c - Časové vymedzenie
odborný asistent Katedra predškolskej a elementárnej pedagogiky, PF KU v Ružomberku 2010 - súčasnosť

IV. - Rozvoj pedagogických, odborných, jazykových, digitálnych a iných zručností

IV.a - Popis aktivity, názov kurzu (ak išlo o kurz), iné IV.b - Názov inštitúcie IV.c - Rok
Absolvovaný kurz od spoločnosti Agemsoft – Planéta vedomostí, v rámci projektu naucteviac.sk Agemsoft - Planéta vedomostí 2011
Kurz R+R – Respektovat a být respektován – kurz zameraný na oblasť výchovy a vzdelávania Respektovat a být respektován, z. s. 2017
Školenie TAP system – tvorba dotazníkov 2017
Školenie Štatistika v SPSS Acrea 2018
Školenie code.org – Digital Skills: učiť informatiku inak Code.org 2019
Informatika s Emilom 3 Indícia 2020
Informatika s Emilom 4 2021
Robotika s Emou Indícia 2022

V. - Prehľad aktivít v rámci pedagogického pôsobenia na vysokej škole

V.1 - Prehľad zabezpečovaných profilových študijných predmetov v aktuálnom akademickom roku podľa študijných programov
V.1.a - Názov profilového predmetu V.1.b - Študijný program V.1.c - Stupeň V.1.d - Študijný odbor
Rozvíjanie geometrických predstáv Predškolská a elementárna pedagogika I. učiteľstvo a pedagogické vedy/Teacher Training and Education Science
Primárne matematické vzdelávanie Učiteľstvo pre primárne vzdelávanie I.+II. učiteľstvo a pedagogické vedy/Teacher Training and Education Science
Aplikácia informačných a komunikačných technológií v primárnom vzdelávaní Učiteľstvo pre primárne vzdelávanie I.+II. učiteľstvo a pedagogické vedy/Teacher Training and Education Science
V.2 - Prehľad o zodpovednosti za uskutočňovanie, rozvoj a zabezpečenie kvality študijného programu alebo jeho časti na vysokej škole v aktuálnom akademickom roku
V.3 - Prehľad o zodpovednosti za rozvoj a kvalitu odboru habilitačného konania a inauguračného konania v aktuálnom akademickom roku
V.4 - Prehľad vedených záverečných prác
V.4.1 - Počet aktuálne vedených prác
V.4.a - Bakalárske (prvý stupeň)
3
V.4.b - Diplomové (druhý stupeň)
6
V.4.c - Dizertačné (tretí stupeň)
V.4.2 - Počet obhájených prác
V.4.a - Bakalárske (prvý stupeň)
59
V.4.b - Diplomové (druhý stupeň)
44
V.4.c - Dizertačné (tretí stupeň)
V.5 - Prehľad zabezpečovaných ostatných študijných predmetov podľa študijných programov v aktuálnom akademickom roku
V.5.a - Názov predmetu V.5.b - Študijný program V.5.c - Stupeň V.5.d - Študijný odbor
Pedagogický výskum v predprimárnom vzdelávaní Predškolská a elementárna pedagogika I. učiteľstvo a pedagogické vedy/Teacher Training and Education Science
Rozvíjanie digitálnej a mediálnej gramotnosti Predškolská a elementárna pedagogika I. učiteľstvo a pedagogické vedy/Teacher Training and Education Science
Rekreačná matematika Predškolská a elementárna pedagogika I.+II. učiteľstvo a pedagogické vedy/Teacher Training and Education Science
Mediálna výchova Učiteľstvo pre primárne vzdelávanie II. učiteľstvo a pedagogické vedy/Teacher Training and Education Science
Práca s grafikou a rozvíjanie algoritmického myslenia Učiteľstvo pre primárne vzdelávanie II. učiteľstvo a pedagogické vedy/Teacher Training and Education Science

VI. - Prehľad výsledkov tvorivej činnosti

VI.1 - Prehľad výstupov tvorivej činnosti a ohlasov na výstupy tvorivej činnosti
VI.1.1 - Počet výstupov tvorivej činnosti
VI.1.a - Celkovo
50
VI.1.b - Za posledných šesť rokov
17
VI.1.2 - Počet výstupov tvorivej činnosti registrovaných v databázach Web of Science alebo Scopus
VI.1.a - Celkovo
3
VI.1.b - Za posledných šesť rokov
2
VI.1.3 - Počet ohlasov na výstupy tvorivej činnosti
VI.1.a - Celkovo
60
VI.1.b - Za posledných šesť rokov
16
VI.1.4 - Počet ohlasov registrovaných v databázach Web of Science alebo Scopus na výstupy tvorivej činnosti
VI.1.a - Celkovo
2
VI.1.b - Za posledných šesť rokov
2
VI.1.5 - Počet pozvaných prednášok na medzinárodnej a národnej úrovni
VI.1.a - Celkovo
1
VI.1.b - Za posledných šesť rokov
0
VI.2 - Najvýznamnejšie výstupy tvorivej činnosti

AAB  KARASOVÁ, M.: Mediálna gramotnosť žiaka primárneho vzdelávania. Ružomberok : VERBUM, 2014. 172 s. ISBN 978-80-561-0174-2.

ADM Juszczyk, S. (18%) – Karasová, M. (18%) – Kostelanský, A. (16%) – Chanasová, Z. (16%) – Uhrinová, M. (16%) – Vargová, M. (16%): Family as One of the Key Determinants of Media Education of Young School-age Children. In The New Educational Review. ISSN 1732-6729, 2017, vol. 50, no. 4, p. 94-108.

ADM Izrael, P. [50%] - Karasová, M. [30%] - Yang, M. [20%]. 2020. Parental Mediation of Digital Media Use Among Children Aged 3-8 from the Perspective of Parents ́ Media Competence /SCOPUS. In: The New Educational Review. Toruň (Poľsko) : Wydawnictwo Adam Marszalek. ISSN 1732-6729, 2020, roč. 60, č. 2 (2020), s. 27-38.

ADM Juszczyk, S. [25%] ; Karasová, M. [25%] ; Jurečková, M.[25%] ; Uhrinová, M. [25%]. Interest of Primary Education Teachers in Media Education and their Attitudes Towards Further Education in Slovakia. DOI 10.15804/tner.2021.64.2.17. SCOPUS. In: The New Educational Review. Toruň (Poľsko) : Wydawnictwo Adam Marszalek. ISSN 1732-6729. Roč. 64, č. 2 (2021), s. 208-221.

AAB  KARASOVÁ, M. (50%) - Koperdanová, E. 2021. Počítačové hry vo svete detí. Ružomberok: VERBUM. 118 s. ISBN 978-80-561-0941-0.

VI.3 - Najvýznamnejšie výstupy tvorivej činnosti za ostatných šesť rokov

ADM Izrael, P. [50%] - Karasová, M. [30%] - Yang, M. [20%]. 2020. Parental Mediation of Digital Media Use Among Children Aged 3-8 from the Perspective of Parents ́ Media Competence /SCOPUS. In: The New Educational Review. Toruň (Poľsko) : Wydawnictwo Adam Marszalek. ISSN 1732-6729, 2020, roč. 60, č. 2 (2020), s. 27-38.

ADM Juszczyk, S. [25%] ; Karasová, M. [25%] ; Jurečková, M.[25%] ; Uhrinová, M. [25%]. Interest of Primary Education Teachers in Media Education and their Attitudes Towards Further Education in Slovakia. DOI 10.15804/tner.2021.64.2.17. SCOPUS. In: The New Educational Review. Toruň (Poľsko) : Wydawnictwo Adam Marszalek. ISSN 1732-6729. Roč. 64, č. 2 (2021), s. 208-221.

AAB  KARASOVÁ, M. (50%) - Koperdanová, E. 2021. Počítačové hry vo svete detí. Ružomberok: VERBUM. 118 s. ISBN 978-80-561-0941-0.

KARASOVÁ, M. – Kuljovská, A. 2023. Problem of solving geometric tasks in primary education. In: Novotná, J. – Moraová, H. (Eds.) Directions in Elementary Mathematics Education. SEMT 2023.WOS CC New (zborník sa zaradzuje do databázy WOS). Prague: Charles University. s. 171 – 180. ISBN 978-80-7603-409-9.

ADE V3 KARASOVÁ, M. (50%) – UHRINOVÁ, M. 2021. Space for Media and Digital Literacy in the Context of Primary Education. In Journal of Education, Technology and Computer Science. Rzeszów (Poľsko): Uniwersytet Rzeszowski, Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego. Roč. 32, č. 2, s. 23 – 33. ISSN 2719-6550.

VI.4 - Najvýznamnejšie ohlasy na výstupy tvorivej činnosti

ADM 01 Juszczyk, S. (18%) – Karasová, M. (18%) – Kostelanský, A. (16%) – Chanasová, Z. (16%) – Uhrinová, M. (16%) – Vargová, M. (16%): Family as One of the Key Determinants of Media Education of Young School-age Children. In The New Educational Review. ISSN 1732-6729, 2017, vol. 50, no. 4, p. 94-108.                                          

(1). 2018 MUSLEM, A. - GANI, S.A. - USMAN, B. - RISMAWATI - YUNNUS, M. M. The influence of authentic english video clips on students’ listening comprehension. In New Educational Review, 2018, vol. 53, no. 3, p. 105-114.

(2).   2023 [3] DACKA, M. 2023. Funkcjonowanie pokolenia Alpha – wyzwania i zagrożenia. Rola edukacji medialnej w kształtowaniu nowej generacji. In: Annales Universitatis Mariae Curie-Skłodowska. Sectio J, Paedagogia-Psychologia. Roč. 36, č. 2, s. 109–123. DOI: 10.17951/j.2023.36.2.109-123

(3).   2023 KADAN, G., ARAL, N. Validity and reliability study of the parent media literacy scale (EMOYO). EBEVEYN MEDYA OKURYAZARLIK ÖLÇEĞİ (EMOYÖ) GEÇERLİK VE GÜVENİRLİK ÇALIŞMASI . Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. Roč. 66, s. 394-422. DOI: 10.21764/maeuefd.1073651  

 


AEC Karasová, M.: Computer games in the life of a younger school age children. In: Budniak, A. – Mnich, M. (Eds.) Podejścia metodologiczne w pedagogice : koncepcje - badania – wyniki. Katowice (Poľsko) : Wydawnictwo Uniwersytetu Ślaskiego, 2019. ISBN 978-83-226-3809-5. s. 151-160.

(1) Vargová, Mária [Autor, 80%] ; Klim-Klimaszewska, Anna [Autor, 20%]. Through the Diversity of Children ́s Game to the subsequent Learning / – DOI DOI: 10.15804/tner.2021.65.3.13. – SCOPUS

In:The New Educational Review. International scientific journal founded by three universities from Czech Republic, Poland and Slovak Republic. Toruň (Poľsko): Wydawnictwo Adam Marszalek. ISSN 1732-6729. Roč. 65, č. 3 (2021), s. 165-177.

ADM 02 Izrael, P. [50%] - Karasová, M. [30%] - Yang, M. [20%]. 2020. Parental Mediation of Digital Media Use Among Children Aged 3-8 from the Perspective of Parents ́ Media Competence /SCOPUS. In: The New Educational Review. Toruň (Poľsko) : Wydawnictwo Adam Marszalek. ISSN 1732-6729, 2020, roč. 60, č. 2 (2020), s. 27-38.                                                (4)

(1). 2022. RUDOLPH, J. I., WALSH, K., SHANLEY, D. C., ZIMMER-GEMBECK, M. J. Child Sexual Abuse Prevention: Parental Discussion, Protective Practices and Attitudes. In Journal of Interpersonal Violence. Australia. Roč. 37, č. 23-24, s. 375-400. ISSN 0886-2605. eISSN 1552-6518. DOI: 10.1177/08862605211072258

(2). 2022 MUHIBBIN, P. A., PRAMESIANA, Y. E., AMINI, M. Z., PRASETIYO, W. H., GUNARSI, S., MUTHALI´IN A. Family communication patterns, media literacy and civic engagement: A study with Indonesian college students. In Issues in Educational Research. Roč. 32, č. 3, s. 1067-1091. ISSN 1837-6290. eISSN 1837-6290. https://search.informit.org/doi/abs/10.3316/informit.654868740277015

(3). 2023 LAGGA, S., MOHAMED N. H., KIONG, P. V. S. Pengaruh Penggunaan jenis kandungan gajet terhadap tingkah laku bermasalah kanak-kanak: satu kerangka konsep. (Tje Influence of the Use of Gadget Content Types on Children´s Problematic Behavior: A Conceptual Framework. In KUPAS SENI. Roč. 11, č. 1, s. 36-45. ISSN 2289-4640. eISSN 0127-9688. https://doi.org/10.37134/kupasseni.vol11.1.6.2023

(4). 2022 STAKSRUD, E., MILOSEVIC, T. Social Networking Sites and Children´s Social Development. In Editor(s):Peter K. Smith, Craig H. Hart (Eds.) Childhood Social Development. John Wiley & Sons Ltd. S. 707-725. Print ISBN 9781119678984. Online ISBN 9781119679028. DOI:10.1002/9781119679028

AAB KARASOVÁ, M.: Využívanie informačných a komunikačných technológií v súčasnej katechéze. Ružomberok : VERBUM, 2012. 197 s. ISBN 978-80-8084-915-3.                   

(1). 2018 CHANASOVÁ, Zuzana. La bellezza spirituale di Sour Zdenka nelle opere di Anton Habovštiak. In pedagogia e vita : rivista di problemi pedagogici educativi e didattici, 2018, anno 76, num. 2, p. 108.

AMD 03 Juszczyk, S. [25%] ; Karasová, M. [25%] ; Jurečková, M. [25%] ; Uhrinová, M. [25%]. 2021. Interest of Primary Education Teachers in Media Education and their Attitudes Towards Further Education in Slovakia / SCOPUS. In: The New Educational Review. Toruň (Poľsko) : Wydawnictwo Adam Marszalek. ISSN 1732-6729. Roč. 64, č. 2 (2021), s. 208-221.                                           

(1). 2022. ASTUTI, A. W., ANGGITO, A., MUSTADI, A. Do Augmented Realty Comics Improve Reading Interest for Elementary School Student in Pandemic Era? In: Jurnal Pendidikan. Roč. 14, č. 3, s. 3461-3478. ISSN 2087-9490. eISSN 3461-3478. DOI: DOI: 10.35445/alishlah.v14i3.1728

VI.5 - Účasť na riešení (vedení) najvýznamnejších vedeckých projektov alebo umeleckých projektov za posledných šesť rokov

Názov projektu: Mediálna gramotnosť u žiakov primárneho vzdelávania v kontexte kooperácie rodiny a školy

Hlavný riešiteľ: prof. Stanislaw Juszczcyk, PhD.

Zástupca hlavného riešiteľa: PaedDr. Mária Karasová, PhD.

Podporuje: VEGA 1/0913/15 (financovaný, riešený)

Začiatok – koniec: r. 2015 – 2017

Názov projektu: Geometrické koncepcie a miskoncepcie detí predškolského a školského veku

Hlavný riešiteľ: doc. PaedDr. Katarína Žilková, PhD.

Spoluriešiteľ: PaedDr. Mária Karasová, PhD. 1. rok

Podporuje: VEGA 1/0440/15 (financovaný, riešený)

Začiatok – koniec: r. 2015 – 2017

Názov projektu: Mediálne návyky a kompetencie detí v ranom detstve a mladšom školskom veku

Hlavný riešiteľ: Mgr. Pavel Izrael, PhD.

Spoluriešiteľ: PaedDr. Mária Karasová, PhD.

Podporuje: VEGA 1/0638/17 (financovaný, riešený)

Začiatok – koniec: r. 2017 – 2019

Názov projektu: Diagnostikovanie digitálnej gramotnosti učiteľov primárneho vzdelávania v kontexte pregraduálnej prípravy a edukačnej reality

Hlavný riešiteľ: PaedDr. Mária Karasová, PhD.

Podporuje: VEGA 1/0748/20 (financovaný, riešený)

Začiatok – koniec: r. 2020 – 2022

Názov projektu: AKTUÁLNE RELIGIÓZNO-ETICKÉ TÉMYMEDZI MLÁDEŽOU POD VPLYVOM SÚČASNEJ KORONA-KRÍZY

Hlavný riešiteľ: doc. ThDr. PaedDr. Róbert Sarka, PhD.

Zástupca hlavného riešiteľa: PaedDr. Mária Karasová, PhD.

Podporuje: VEGA 1/0299/21 (financovaný, riešený)

Začiatok – koniec: r. 2021 – 2023

Názov projektu: Podpory a prekážky diferencovaného vyučovania s ohľadom na zabezpečenie rovnosti príležitostí vo vzdelávaní sociálne znevýhodnených žiakov

Hlavný riešiteľ: RNDr. Janka Kopáčová, CSc.

Spoluriešiteľ: PaedDr. Mária Karasová, PhD.

Podporuje: KEGA 017KU-4/2022 (financovaný, riešený)

Začiatok – koniec: r. 2022 – 2024

Názov projektu: Súčasný stav, trendy a problémy v technickom vzdelávaní na nižšom a vyššom sekundárnom stupni školy v kontexte dištančného vzdelávania

Hlavný riešiteľ: doc. PaedDr. Zlatica Huľová, PhD.

Spoluriešiteľ: PaedDr. Mária Karasová, PhD., 2. a 3. rok riešenia

Podporuje: VEGA 1/0550/22 (financovaný, riešený)

Začiatok – koniec: r. 2022 – 2024

VII. - Prehľad aktivít v organizovaní vysokoškolského vzdelávania a tvorivých činností

VIII. - Prehľad zahraničných mobilít a pôsobenia so zameraním na vzdelávanie a tvorivú činnosť v študijnom odbore

VIII.a - Názov inštitúcie VIII.b - Sídlo inštitúcie VIII.c - Obdobie trvania pôsobenia/pobytu (uviesť dátum odkedy dokedy trval pobyt) VIII.d - Mobilitná schéma, pracovný kontrakt, iné (popísať)
Akademia im. Jana Dlugosza w Czestochowie Czestochowa 17.10.2012 - 27.10.2012
Univerzita Hradec Králové/Pedagogická fakulta Hradec Králové 11.11.2013 - 16.11.2013
Uniwesytet Słaski v Katowiciach, Instytut Pedagogiki/ Katedra pedagogiki wczesnoszkolnej i pedagogiki mediów Katowice 25.04.2016 - 28.04.2016
Karlova univerzita, Praha, Katedra primární pedagogiky Praha 06.03.2018 - 09.03.2018
Siedlce University of Natural Sciences and Humanities Siedlce 04.03.2019 - 06.03.2019
Akademia im. Jana Dlugosza w Czestochowie Czestochowa 11.11.2019 - 13.11.2019
PdF, Univerzita Jana Evangelisty Purkyně Ústí nad Labem 20.04.2021-24.04.2021
Univerzita Karlova v Praze Praha 22.11.2022 - 25.11.2022

IX. - Iné relevantné skutočnosti

Dátum poslednej aktualizácie
2024-10-04