Meno:
|
prof. PhDr. Soňa Kariková, PhD. | |
Email:
|
sona.karikova@ku.sk | |
Homepage:
|
https://www.ku.sk/fakulty-katolickej-univerzity/pedagogicka-fakulta/katedry/katedra-specialnej-pedag | |
Fakulta/Univerzita:
|
PF KU
-
Pedagogická fakulta Katolíckej univerzity v Ružomberku
|
|
Pracovisko:
|
KSPED
-
Katedra špeciálnej pedagogiky
|
II.a - Názov vysokej školy alebo inštitúcie | II.b - Rok | II.c - Odbor a program |
---|---|---|
Filozofická fakulta UK Bratislava | 1976 | psychológia |
II.a - Názov vysokej školy alebo inštitúcie | II.b - Rok | II.c - Odbor a program |
---|---|---|
Filozofická fakulta UK Bratislava | 2000 | psychológia |
III.a - Zamestnanie-pracovné zaradenie | III.b - Inštitúcia | III.c - Časové vymedzenie |
---|---|---|
vysokoškolský učiteľ - funkčné miesto profesor | katedra špeciálnej pedagogiky, Pedagogická fakulta KU, Ružomberok | 2024 - doteraz |
vysokoškolský učiteľ - profesor | Katedra pedagogiky a andragogiky, Pedagogická fakulta UMB, Banská Bystrica | 2019-2023 |
vysokoškolský učiteľ - funkčné miesto profesor (od r. 2007-2018 prodekanka pre VVaU PF UMB) | Katedra psychológie, Pedagogická fakulta UMB, Banská Bystrica | 2010-2019 |
vysokoškolský učiteľ, docent | Katedra psychológie, Pedagogická fakulta UMB, Banská Bystrica | 2003-2010 |
vysokoškolský učiteľ, odborný asistent | Katedra psychológie, Pedagogická fakulta UMB, Banská Bystrica | 1994-2003 |
psychologička | Krajská pedagogicko - psychologická poradňa, Banská Bystrica | 1985-1994 |
psychologička | ZVT, k.p. Banská Bystrica | 1976-1985 |
IV.a - Popis aktivity, názov kurzu (ak išlo o kurz), iné | IV.b - Názov inštitúcie | IV.c - Rok |
---|---|---|
Výcvik v hlbinnej psychoterapii | Slovenská psychoterapeutická spoločnosť | 1989-1992 |
Výcvik v systemickej terapii | Institut pri systemickou zkušenost, Praha | 1993-1995 |
Tréning v mediácii | Československé mediačné fórum | 2012 |
V.1.a - Názov profilového predmetu | V.1.b - Študijný program | V.1.c - Stupeň | V.1.d - Študijný odbor |
---|---|---|---|
Psychológia a patopsychológia postihnutých | Špeciálna pedagogika a pedagogika mentálne postihnutých | 1. (prvý) - Bc. (bakalár) | 38.- učiteľstvo a pedagogické vedy |
Špeciálnopedagogické poradenstvo 3 | Špeciálna pedagogika a pedagogika mentálne postihnutých | 2. (druhý) - Mgr. (magister) | 38.- učiteľstvo a pedagogické vedy |
ADM The "nervousness" factor in the personality profile of teachers in the Slovak Republic / Soňa Kariková, Terézia Rohn. In The new educational review. - Toruń : Wydawnictwo Adam Marszalek, 2015. - ISSN 1732-6729. - Vol. 40, no. 2 (2015), pp. 169-179. [KARIKOVÁ, Soňa (50%) - ROHN, Terézia (50%)] Článok je evidovaný v databáze WoS/Scopu
ADE Reflections on the teaching profession over the last thirty-five years / Soňa Kariková. In The New Educational Review. - Katowice ; Ostrava ; Banská Bystrica : Uniwersytet Slaski, Instytut Pedagogiki i Psychologii : Ostravská univerzita, Pedagogická fakulta : Univerzita Mateja Bela, Pedagogická fakulta, 2010. - ISSN 1732-6729. - Vol. 22, no. 3-4 (2010), pp. 189-203. [KARIKOVÁ, Soňa]. - Článok je evidovaný v databáze WoS. - Článok je evidovaný v databáze Scopus.
ADM Specifics of Mobbing in Educational Environments = Špecifiká mobbingu vo vzdelávacom prostredí / Soňa Kariková. In The New educational review. - Katowice ; Ostrava; Banská Bystrica : Uniwersytet Slaski, Instytut Pedagogiki i Psychologii : Ostravská univerzita, Pedagogická fakulta : Univerzita Mateja Bela, Pedagogická fakulta, 2007. - ISSN 1732-6729. Vol. 13, No. 3-4 (2007), pp. 87-96. [KARIKOVÁ, Soňa]. - Článok je evidovaný v databáze WoS/Scopus
ADM The educational requirements of teacher´s assistants working with Roma pupils: the opinions of in-service and university teachers (a comparison) / Bronislava Kasáčová, Soňa Kariková. In Child of many worlds: focus on the problem of ethnic minorities / rec. Pavel Prunner, Anna Abramova. - 1. vyd. - Frankfurt am Mein : Peter Lang, 2014. - ISBN 978-3-631-65687-7. - S. 165-175. [KASÁČOVÁ, Bronislava (50%) - KARIKOVÁ, Soňa (50%)]. - Článok je evidovaný v databáze Scopus.
ADM Life satisfaction of Slovak teachers / Soňa Kariková, Marián Valent. In The New educational review [elektronický zdroj]. - Toruń : Wydawnictwo Adam Marszałek, 2020. - ISSN 1732-6729. - Vol. 59, no. 1 (2020), pp. 13-23. [KARIKOVÁ, Soňa (50%) - VALENT, Marián (50%)]. - © 2020, Adam Marszalek Publishing House. Článok je evidovaný v databáze WoS/Scopus.
ADM Life satisfaction of Slovak teachers / Soňa Kariková, Marián Valent. In The New educational review [elektronický zdroj]. - Toruń : Wydawnictwo Adam Marszałek, 2020. - ISSN 1732-6729. - Vol. 59, no. 1 (2020), pp. 13-23. [KARIKOVÁ, Soňa (50%) - VALENT, Marián (50%)]. - © 2020, Adam Marszalek Publishing House. Článok je evidovaný v databáze WoS/Scopus.
AFC Slovak teachers and their teaching compatriots. Similarities and differences / Kariková, Soňa [Autor, 25%] ; Doušková, Alena [Autor, 25%] ; Valent, Marián [Autor, 25%] ; Smalley, Dagmara [Autor, 25%] ; EDULEARN20, 12 [06.07.2020-07.07.2020, Palma de Mallorca, Španielsko]. – [recenzované]. In: EDULEARN20 proceedings [elektronický dokument] : 12th International Conference on Education and New Learning Technologies / Gómez Chova, Luis [Zostavovateľ, editor] ; López Martínez, Agustín [Zostavovateľ, editor]. – 1. vyd. – Roč. 12. – Valencia (Španielsko) : IATED, 2020. – ISBN 978-84-09-17979-4. – ISSN 2340-1117, s. 4046-4051 [USB kľúč].
ACA Teórie psychického vývinu [textový dokument (print)] [učebnica pre vysoké školy (do 2021)] / Kariková, Soňa [Autor, 34%] ; Schubert, Martin [Autor, 33%] ; Neupauer, Zuzana [Autor, 33%] ; Veteška, Jaroslav [Recenzent] ; Gáborová, Ľubica [Recenzent]. – 1 vyd. – Praha (Česko) : Česká andragogická společnost, 2020. – 78 s. [4,50 AH] [tlačená forma]. – ISBN 978-80-906894-9-7.
P1 Cvičebnica andragogického poradenstva [elektronický dokument] [učebnica pre vysoké školy] / Kariková, Soňa [Autor, 50%] ; Kubišová, Kristína [Autor, 50%] ; Határ, Ctibor [Recenzent] ; Kalenda, Jan [Recenzent] ; Laššák, Vladimír [Recenzent]. – 1. vyd. – Banská Bystrica (Slovensko) : Univerzita Mateja Bela v Banskej Bystrici. Pedagogická fakulta, 2021. – 85 s. [3,56 AH] [online]. – ISBN 978-80-570-3678-4.
P1 Pedagogická psychológia [textový dokument (print)] [skriptum] : vybrané kapitoly / Kariková, Soňa [Autor, 50%] ; Vašašová, Zlata [Autor, 50%] ; Plevova, Irena [Recenzent] ; Popelková, Marta [Recenzent]. – 1. vyd. – Banská Bystrica (Slovensko) : Univerzita Mateja Bela v Banskej Bystrici. Pedagogická fakulta. OZ Pedagóg, 2022. – 142 s. [7,10 AH] [tlačená forma]. – ISBN 978-80-974145-0-4.
AAA Šikanovanie na stredných školách v Slovenskej republike / Soňa Kariková, Miroslava Šimegová ; rec. Jitka Oravcová, Józef Podgórecki. - [1. vyd.]. - Opole : Uniwersytet Opolski, Instytut nauk Pedagogicznych, Przedsiebiorstwo Graficzne "Drukmasz", 2009. - 172 s. - ISBN 978-83-926832-7-8 [KARIKOVÁ, Soňa (50%) - ŠIMEGOVÁ, Miroslava (50%) - ORAVCOVÁ, Jitka (rec.) - PODGÓRECKI, Józef (rec.)]
Ohlasy: - výber
[1] EMMEROVÁ, Ingrid. The social pedagogue at school and their cooperation with teachers in the Slovak Republic. In The New educational review. ISSN 1732-6729, 2010, vol. 22, no. 3-4, p. 43-54., Registrované v: WoS
[3] TVRDÍK, Miroslav. Šikanovanie a možnosti jeho sociálno-edukačného riešenia v školskom prostredí. In Dilemata sociální pedagogiky v postmoderním světě : [mezinárodní konference, Brno 19. - 20. dubna 2012]. Brno : Institut mezioborových studií, 2012. ISBN 978-80-87182-27-7, s. 716-722.
[1] EMMEROVÁ, Ingrid. Bullying of pupils at primary and secondary Schools and its prevention in the school environment in the Slovak Republic. In The New educational review. ISSN 1732-6729, 2009, vol. 19, no. 3-4, pp. 182-192., Registrované v: WoS
[1] HOLLÁ, K. - KURICOVÁ, V. Manifestations of aggressive behaviour in pupils - theoretical views and research findings. In New Educational Review. ISSN 1732-6729, 2013, vol. 34, no. 4, pp. 111-122., Registrované v: WOS
ADE KARIKOVÁ, S.: Reflections on the teaching profession over the last thirty-five years. In The New Educational Review / zodp. red. Stanislaw Juszcyk; výk. red. Ingrid Emmerová ... [et al.] ; ed. Josef Malach ... [et al.]. - Katowice ; Ostrava ; Banská Bystrica : Uniwersytet Slaski, Instytut Pedagogiki i Psychologii : Ostravská univerzita, Pedagogická fakulta : Univerzita Mateja Bela, Pedagogická fakulta, 2010. - ISSN 1732-6729. - Vol. 22, no. 3-4 (2010), pp. 189-203. [KARIKOVÁ, Soňa]. - Článok je evidovaný v databáze WoS. - Článok je evidovaný v databáze Scopus.
Ohlasy:- výber
[1] EMMEROVÁ, Ingrid. The Social Pedagogue at School and Professionalising Prevention Processes in the Slovak School Environment. In The New Educational Review. ISSN 1732-6729, 2011, vol. 26, no. 4, pp. 171-179., Registrované v: WoS
[1] BEKTAS, Fatih - OCAL, Mehmet Fatih - IBRAHIM, Agri. School culture as the predictor of job satisfaction with respect to teachers´ perceptions : a causal study. In The New Educational review. ISSN 1732-6729, 2012, vol. 27, no. 1, pp. 295-305., Registrované v: WoS 7.
[1] EMMEROVÁ, Ingrid. Aggressive behaviour of pupils against teachers - theoretical reflection and school practice. In The New educational review. ISSN 1732-6729, 2014, vol. 36, no. 2, pp. 147-156., Registrované v: Scopus
ADE KARIKOVÁ S. 2007. Specifics of Mobbing in Educational Setting. In The New Educational Review, 2007, 13(3-4), 87-96, ISSN 1732-6729.
Ohlasy a citácie:
[3] ČECH, T. Mobbing jako negativní fenomén v prostředí základných škol. Brno : Masarykova univerzita, 2011. ISBN 978-80-210-5448-6. 2.
[1] PSUNDER, M. Mobbing prevention and intervention strategies in educational institutions : teachers´ view. In The New Educational Review, 2011, 26(4), 205-215, ISSN 1732-6729. WoS (IF=0,12) 3.
[1] EMMEROVÁ, Ingrid. Aggressive behaviour of Pupils against teachers - theoretical reflection and school practice. In The New Educational Review, 2014, 36(2), 147-156, ISSN 1732-6729, Scopus (IF=0,19)
ACB03 Psychológia v edukácii / Soňa Kariková, Jitka Oravcová ; rec. Ľudovít Višňovský, Irena Plevová. -1. vyd. - Banská Bystrica : Občianske združenie Pedagóg, 2011. - 465 s. [42,79 AH]. - ISBN 978-80-557-0123-3 [KARIKOVÁ, Soňa (50%) - ORAVCOVÁ, Jitka (50%) - VIŠŇOVSKÝ, Ľudovít (rec.) - PLEVOVÁ, Irena (rec.)]
Ohlasy - výber
[3] NEMCOVÁ, Lívia. Inovácie vo vyučovaní výchovy k manželstvu a rodičovstvu v príprave učiteľov a učiteliek na vysokých školách. In Aktuální otázky pedagogiky, psychológie a výchovného poradenství IX : sborník příspěvků z medzinárodní vědecké konference. Ostrava: Ostravská univerzita, 2014. ISBN 978-80-7464-540-2, s. 168-175.
[3] SÁMELOVÁ, Simona. Motivácia voľby učiteľského štúdia. In Aktuální otázky pedagogiky, psychologie a výchovného poradenství X. : sborník příspěvků z mezinárodní vědecké konference. Pardubice : Univerzita Pardubice, 2015. ISBN 978-80-7395-921-0, s. 34-44.
[3] RATKOVSKÁ, Jana. Výskyt agresívneho správania žiakov voči učiteľom na základných a stredných odborných školách. In Aktuální problémy pedagogiky ve výzkumech studentů doktorských studijních programů 11. : recenzovaný sborník příspěvků z mezinárodní vědecké konference konané ve dnech 10.-11. listopadu 2015 v Olomouci [CD-ROM]. Olomouc : Univerzita Palackého v Olomouci, 2016. ISBN 978-80-244-4990-6, s. 199-207.
[1] NIKLOVÁ, Miriam - ŠAJGALOVÁ, Michaela. Pupils’ aggressive behaviour towards teachers in elementary schools in Slovakia. In The New educational review. ISSN 1732-6729, 2016, vol. 46, no. 4, pp. 104-115., Registrované v: Scopus
[1] DULOVICS, Mario - NOVOCKÝ, Michal - PETRÍK, Štefan. The relationship between the components of education coordinators' self-perception and their difficulty in applying their professional competences. In Ad alta - journal of interdisciplinary research. ISSN 1804-7890, 2020, vol. 10, no. 1, pp. 60-69., Registrované v: WoS
ADM02 Critical thinking, problem-solving strategies and individual development assessment among NEETs - research conducted in Slovakia, Poland and Estonia / Łukasz Tomczyk, Barbora Vaněk ... [et al.]. - Spôsob prístupu: https://www.tandfonline.com/doi/full/10.1080/02601370.2018.1550446. In International Journal of Lifelong Education. - S. l. : Routledge, 2018. - ISSN 0260-1370. - Vol. 37, no. 5 (2018), pp. 1-18. [TOMCZYK, Łukasz (19%) - VANĚK, Barbora (19%) - PAVLOV, Ivan (19%) - KARIKOVÁ, Soňa (19%) - BÍREŠOVÁ, Barbora (5%) - KRYSTOŇ, Miroslav (19%)]
Ohlasy:
[3] EGER, Ludvík. E-learning a jeho aplikace s orientací na vzdělávání a profesní vzdělávání Millennials. Plzeň : Západočeská univerzita v Plzni, 2020. 288 s. ISBN 978-80-261-0952-5.
[1] MORRIS, Thomas Howard. Creativity through self-directed learning: three distinct dimensions of teacher support. In International journal of lifelong education. ISSN 0260-1370, 2020, vol. 39, no. 2, pp. 168-178., Registrované v: WoS
Názov projektu: Vplyv edukačných a sociokultúrnych faktorov na utváranie národnostnej identity. Obdobie riešenia: 2015- doteraz Podporovateľ a číslo projektu: MŠ VVaŠ SR, č. 8774/1347, 2:1-200A Pozícia v projekte: vedúca riešiteľka.
Projekt je riešený od roku 2015, pričom sa zameriava na zisťovanie aktuálnych vzdelávacích potrieb krajanov a ich detí, žijúcich v zahraničí. Úlohy v projekte vychádazajú z Koncepcie štátnej politiky pre Slovákov žijúcich v zahraničí, V projekte sa riešia a analýzujú informácie mapujúce potreby učiteľov a rodičov, vydavajú sa originálne metodicko-didaktické materiály pre vzdelávacie centrá v zahraničí a krajanské školy. Súčasťou projektu sú aj vzdelávacie aktivity pre krajanov, ktorí sa podieľajú na tejto problematike.
Na riešenú problematiku boli naviazané aj dva projekty v schéme KEGA
KEGA 012UMB – 4/ 2017 Koncept vzdelávania detí novodobých migrantov v západných krajinách EÚ Obdobie riešenia: 2017-2018 (vedúca riešiteľka)
KEGA 019UMB-4/2020 - Príprava interaktívneho prostredia Krajina Hláskovo na podporu výučby slovenského jazyka pre deti Slovákov žijúce v zahraničí. Obdobie riešenia: 2020-2022 (riešiteľka)
Názov projektu Social media and trust building. Podporovateľ a číslo projektu: Visegrad Fund
Číslo projektu:21830123. Doba riešenia:1. feb. 2019 - 31. jan. 2020
Cieľom projektu bolo objasniť zneužívanie sociálnych médií, ukázať, ako sa správať na sociálnych médiách, aby sa zabránilo zneužívaniu a aby sa vybudovala dôvera v bezpečné používanie sociálnych médií. Jedným z ďalších cieľov je vzdelávací aspekt spojený s vývojom súboru scenárov pre študentov v krajinách V4. Scenáre sa zameriavajú na posilnenie mediálnych kompetencií, konkrétne na rozlíšenie falošných mediálnych správ od tých skutočných. Doteraz neexistujú vzdelávacie kompendiá určené učiteľom V4, ktoré by sa zaoberali otázkami pravdy a nepravdivosti v médiách na základe meta-teoretickej analýzy výsledkov výskumu z PL, CZ, SK a HU
Názov projektu: Adults Literacies as benefit for inclusion and Equity – ALBIE. Podporovateľ a číslo projektu:ERASMUS + 2016-1-SK01-KA204-022586: Obdobie riešenia: 2016 – 2018 UMB)
Projekt ALBIE si kládol za cieľ prehĺbiť akademický pohľad na potreby vzdelávania dospelých vo vzťahu k funkčnej gramotnosti a jej neekonomických dopadov na kvalitu života. Na základe komparatívnej analýzy navrhne a otestuje vzdelávací program zvyšovania funkčnej gramotnosti mladých (resp. ohrozených) dospelých pre lektorov v neformálnom vzdelávaní. Záverečná monografia projektu spracuje výsledky do odporúčaní pre decízorov a poskytovateľov vzdelávania. Prioritou projektu je zlepšiť výsledky v základných a prierezových kompetenciách v celoživotnej perspektíve, navrhnúť a implementovať poskytovanie základných zručností a kľúčových kompetencií vo vzdelávaní dospelých ako i zvyšovať ponuku vzdelávania dospelých s vysokou kvalitou.
Link: https://www.researchgate.net/publication/339509085_Adult_Literacies_as_Benefit_for_Inclusion_and_EquityALBIE_-komunikat_z_realizacji_projektu_badawczego
Náyov projektu: Aplikácia modelu andragogického poradenstva v kontexte profesionalizácie učiteľstva. Podporovateľ projektu: APVV-16-0573: Doba riešenia: 2017 - 2021 Poyícia v projekte: riešiteľka
Projekt bol zameraný na vytvorenie a overenie modelu andragogického poradenstva školám a učiteľom v podpore ich profesijného rozvoja a učenia. Obsahuje tvorbu a realizáciu akreditovaného programu špecializačného kontinuálneho vzdelávania pre pedagogických zamestnancov, ktorí sa stanú poradcami v podpore profesijného rozvoja učiteľstva na školách. Ďalej tvorbu podporných materiálov - metodík pre aktérov poradenstva (poradcov, manažmenty škôl a učiteľstvo) a vedeckých štúdií, monografií o andragogickom poradenstve školám a učiteľstvu.
Názov projektu:. Koncept vzdelávania detí novodobých migrantov v západných krajinách EÚ. Obdobie riešenia: 2017-2018. Podporovateľ a číslo projektu:. KEGA 012UMB – 4 2017. Pozícia v projekte: vedúca riešiteľka
Cieľom projektu bolo vytvorenie uceleného modelu konceptu vzdelávania detí novodobých migrantov v zahraničí. Projekt bol realizovaný v spolupráci s ISEIA - Medzinárodnou asociáciou vzdelávacích centier v západnej Európe a v Zámorí.
Link: https://www.portalvs.sk/sk/prehlad-projektov/kega/10660
VII.a - Aktivita, funkcia | VII.b - Názov inštitúcie, grémia | VII.c - Časové vymedzenia pôsobenia |
---|---|---|
Členka VR | Pedagogická fakulta UMB, Banská Bystrica | 2007-2023 |
Členka VR | Pedagogická fakulta UKF, Nitra | 2010-2016 |
Medzinárodný vedecký časopis - vedecká redaktorka za SR | The New Educational Review: - ISSN 1732-6729 | 2007-2018 |
Členka hodnotiacej komisie č. 1 | KEGA | 2021-2023 |
VIII.a - Názov inštitúcie | VIII.b - Sídlo inštitúcie | VIII.c - Obdobie trvania pôsobenia/pobytu (uviesť dátum odkedy dokedy trval pobyt) | VIII.d - Mobilitná schéma, pracovný kontrakt, iné (popísať) |
---|---|---|---|
Pedagogická fakulta UK | Praha, ČR | 19.4. - 24.4.2007 | Erasmus |
Filozofická fakulta OU | Ostrava, ČR | 11.10. - 15.10. 2008 | Erasmus |
ISEIA - Medzinárodná asociácia vzdelávacích centier | Mníchov, Nemecko | 9.2.- 13.2.2017 | realizácia aktivít v rámci projektu |
Vzdelávacie centrum "Slávik" | Paríž, Francúzsko | 4.10. - 7.10.2018 | realizácia aktivít v rámci projektu |
Flamingos school | Nicosia, Cyprus | 11.10. - 15.10. 2019 | realizácia aktivít v rámci projektu |
Matica Slovenská | Srbsko, Nový Sad | 21. - 22.10.2022 | realizácia aktivít v rámci projektu |
Zahraničné študijné a pracovné pobyty r. 1990 – Švédsko, Stockholm – odborná stáž v súkromnom resocializačnom centre pre sanáciu problémových rodín a detí s poruchami správania r. 1992 – Holandsko, Tesheling – celosvetové stretnutie a workshop terapeutov orientovaných na prístup zameraný na klienta podľa C.R. Rogersa.